Befinner mig fortfarande på ön Palawan i Filipinerna, men lite längre norrut än förut. Stan heter El Nido. Detta ska vara det bästa ställer om man vill utforska Bacuit Archipelago (skärgård). Det finns massor av små öar med ministränder och laguner. Det finns även många bra ställen att dyka vid här också, bland annat Japanska skepp från andra världskriget. Men tyvärr fick jag inte tid att göra så mycket här. Jag åkte nämligen på en släng matförgiftning 😟
 

Men en öhoppningstur han jag med i alla fall.
 Paddlade bland annt kanot i den lilla canyonen😄
Det var extremt vackert med det kristallklara vattnet och dom branta klippväggarna runt omkring. 
 
Jag lyckades även med konstycket att kliva på en sjöborre! Fick ungefär 50st taggar i foten och på min ankel, måste ha trampat sett på den. Det gjorde inte alls ont att kliva på den men det gjorde rätt ont när man kom upp ur vattnet. Som tur är var min kapten van vid sådana skador. Han kokade upp lite vatten åt mig som jag skulle hälla över taggarna. Smärtan försvann och under dagen blekna dom svarta märkarna mer och mer. Just nu sitter det bara ett par väldigt små taggar kvar i foten och förhoppningsvis kommer dom ut snart 😁
 

En annan lite strand som vi besökte. Det fans en hemlig lagun där innanför, man var tvungen att klättra igenom ett hål/tunnel i en bergvägg för att komma in. Men det var fullt med folks, så vidare hemliga var den inte alltså


Jag ska nu ta mig vidare mot Cebu, en ö som ligger lite längre söderut i Filippinerna. Där kommer jag att möta upp Joakim! Har inte sett honom 2,5 månader. Ska bli underbart 😍