Har nu tagit mig vidare till Filipinerna. Började med några dagar i Manila, huvudstaden i Filipinerna. Inget jag egentligen rekommenderar, finns inte så mycket att göra och det är livsfarligt att gå över gatan. Detta är visserligen sant för alla större städer i Asien som jag har besökt hittills. Det tutas också något enormt mycket. Men inte som hemma i Sverige där man tutar för att någon beter sig som en idiot i trafiken, utan här tutar man för att informera om att man kommer körandes. I Bali tutade dom vid var enda kurva 😃



Efter Manila for jag vidare mot Palawan, en ö som ligger ganska nära Borneo, långt västerut i Filipinerna. När jag landade möttes jag av skyltar där man varnade för fågelinfluensa, svininfluensa och Malaria, ska finnas Denguefeber här med. Får hoppas att jag kan undvika dessa. 

 


Har spenderat dom senaste dagarna i Puerto Princesa, det är huvudstaden på den här ön. Har därifrån gjort lite utflyter, bland annat till en underjordisk flod. Bilderna här ovan visar ingången till floden. Den här floden finns med på Unescos världsarvslista och är även ett av naturens 7 underverk. Floden är ca 8km lång (den längsta underjordiska floden i världen) men det är bara ca 2 km man kan komma åt med båt. 

Längs med floden finns massor av vackra stenformationer, stalaktiter och stalagmiter. Det fanns också en enorm grotta, tror den kallades för den Italienska kammaren. Den är 360 meter lång och ungefär 2,5 miljoner kvadratmeter i volym (en av världens största grottkammare). Det var som att segla igenom en jättelik katedral. Det är totalt mörkt där inne och det flyger omkring massor av fladdermöss. Vår guide sa att vi måste hålla munnen stängd för det är inte bara vatten som droppar ned från taket. 😆
 
Eftersom det var totalt mörkt där inne var det inte det lättaste precis att ta bilder, men lyckades ändå ganska bra med denna (ovanför). Man ska kunna se Jesus i denna stenformationen. Med lite fantasi så kan jag faktiskt se det 🙂
 
Säkerhet först, både hjälm och flytväst ska vara på 😉
 
På vägen tillbaka träffa vi på den här ödlan, den ser lite ut som en Komodo Dragon men tror inte att det var det. Någon som känner igen den och vet vad det är? 
 
 
 
 

 
Jag tog mig också en tur till Honda Bay, där kan man öhoppa under en dag, snorkla och ligga på stranden. Ytterst trevligt! 😃
 
 
Massor av fina fiskar, det var någon där som matade dom med brödbitar så jag passade på att fota när det var så många på samma ställe 😄
  
Det är underbart att spendera dagarna med att göra ingenting. Men jag börjar få lite hemlängtan nu! Saknar mina fina vänner och Joakim så klart. Men saknar även att få laga min egen mat, jag saknar t.o.m att gå på Ica 😃
 
Avslutar med ett fint gruppfoto på gruppen jag öhoppa med 😃