Jag har dom senaste dagarna gått en PADI Open Water kurs. Jag kan nu dyka ned till 18m världen över 😃
 
Kursen började med en förmiddag i poolen. Där fick jag göra divers övningar, som att släppa munstycket och försöka leta reda på det igen, blåsa ut vatten ur ögonmasken och hålla mig flytande i vattnet. Fick också prova på buddy breathing, när man av någon anledning inte kan andas från sin egen cylinder och måste låna av den du dyker med. Av säkerhets skäl dyker man aldrig ensam, och har alltid minst två munstycken att andas i från. 
 
Här har ni in fantastiska instruktör Anna. Det var bara jag som deltog på kursen (är lågsäsong nu) så jag fick privatlektioner utan extra kostnad 😃. Helt fantastisk tjej detta, och extremt duktig.

Efter poolen så blev det totalt 5 dyk i havet. Varav ett av dom var ett så kallat "fun dive". Precis vad det låter som, man dyker bara för att det är roligt. Dom andra var för att gör samma övningar som man gjorde i poolen. Fick öva en del på buoyancy, det är din bärkraft i vattnet. Du måste kunna kontrollera så att du inte flyter upp till ytan eller sjunker ned till botten. Du kontrollerar detta genom att ta in eller ta ur luft ur västen du har på dig, men du kan finjusterar den med din andning. Andas in och du åker upp, andas ut och du sjunker. Andetagen behöver vara långa om du vill ändra position, andas du "normalt" kan du hålla dig still. 
Idag dök vi vid Balis mest kända/populära dykplats. The USS Liberty Wreck. 
Det är ett amerikanskt fartyg från andravärldskriget. Det träffades av en japansk torped och blev sedan strandat. 1963 orsakade ett vulkanutbrott att fartyget gled ned i vattnet. Det ligger nu på en sandsluttning i 9 till 30 m djup vatten. Själva vraket är ca 130 m långt. Sjukt spännande måste jag säga.
 
Du måste ha en speciell utbildning om du ska simma in i skepp eller grottor så detta kunde jag tyvär inte göra, men vi tittade in under ett.. ja, jag har egentligen ingen aning vad det var. Några pelare och något som kunde ha vart ett tak kanske? Väldigt svårt att avgöra vad som var vad då skepet inte är helt intackt. 
Vi stötte också på ett stort stim av Caranx fiskar. Dom fick mig att tänka på den där scenen ut Hitta Nemo där ett stort fiskstim försöker muntra upp Doris och hjälper dom sedan åt vilket håll dom ska simma 😀
Vi såg också Lejonfiskar Sjöstjärnor, Anemoner och Blåsfiskar. Samt en massa andra som jag inte kan namnet på 😃
 
Det är verkligen vackert där nere. Alla färgglada fiskar och koraller i alla möjliga former. Men gäller att vara försiktigt. Jag missa att kontrollera min buoyancy (bärkraft) vid ett tillfälle, så jag sjönk snabbt mot botten och kraschade in i eldgräs. Det brände lite men det var väldigt snabbt så fick inget utslag. Går det riktigt illa kan du tydligen få brännande och kliande utslag som stannar kvar i upp till 10 dagar. 
 
Ska ni till Bali för att lära er att dyka kan jag varmt rekommendera Bali Reef Divers. Det är hos det förteget jag har gått min kurs. Alla var väldigt vänliga och hjälpsamma. Jag har haft 3 extremt roliga dagar! 😃